Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2016

"Διαχείριση Ανθρωπιστικής Βοήθειας σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και πληθυσμούς» ( Πορίσματα από την Β΄εκπαιδευτική Ημερίδα)

   Από την ομιλία του Πρωτ. Θεόδωρου Μπατάκα
Ο π. Θεόδωρος Μπατάκας, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου, αφού ευχαρίστησε το κοινό για την ανταπόκριση στην πρόσκληση του «Εσταυρωμένου», τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο για την ολόθερμη και σταθερή στήριξη που παρέχει στη Διακονία του «Ε», τους εκλεκτούς ομιλητές και τους εθελοντές οι οποίοι ακούραστα και σεμνά παρέχουν τις υπηρεσίες τους,  ανέπτυξε τους λόγους πραγματοποίησης της Ημερίδας αυτής. Αυτοί είναι: 1) Η ενημέρωση σχετικά με το έργο του και η ανανέωση της περαιτέρω στήριξης των εθελοντών 2) Η αναγγελία της ίδρυσης και λειτουργίας του νέου ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ της Ι. Μ. Δημητριάδος, που θα λειτουργεί και ως παράρτημα του «Ε» και ως προέκταση της «Διακονίας». Αναφέρθηκε, επίσης, στις δυσκολίες, τους πειρασμούς και τα λάθη που έγιναν, καθώς την επιθετικότητα, τις παράλογες απαιτήσεις και την ανυπακοή κάποιων συνανθρώπων μας στους κανόνες λειτουργίας των κοινωνικών δομών. Οι καταστάσεις αυτές προκάλεσαν ισχυρό προβληματισμό, ακόμη και επιθυμία σε κάποιους εθελοντές, ώστε να εγκαταλείψουν το έργο τους. Για τον σκοπό αυτό προσκλήθηκαν οι δύο κυρίες, Ιουλία Τριανταφύλλου, Προϊσταμένη του «Κέντρου Στήριξης Ρομά και άλλων ευπαθών ομάδων Αλιβερίου» του Δήμου Βόλου, και Ειρήνη Φραγκούλη,  διαμεσολαβητής στο Κέντρο αυτό. Με την πολυετή εμπειρία κοντά σε τέτοιες δύσκολες ομάδες συνανθρώπων μας μας ενημέρωσαν και μας βοήθησαν με τις πρακτικές συμβουλές τους

Περιγραφή: https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif
Η κ. Τριανταφύλλου ανέπτυξε το θέμα «Διαχείριση Ανθρωπιστικής Βοήθειας σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και πληθυσμούς» και προσδιόρισε τις ομάδες αυτές.
Ως τέτοιες  ορίζονται εκείνες που έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση σε κοινωνικά και δημόσια αγαθά και στερούνται ποιότητα ζωής, όπως οι άστεγοι, οι μακροχρόνοια άνεργοι, ΑμεΑ, Ρομά κ.λ.π.
Οι ευπαθείς ομάδες διακρίνονται στις: α) Ευάλωτες, των οποίων η ένταξη εμποδίζεται απόν σωματικά και ψυχικά αίτια. β) Ειδικές ομάδες που οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά αίτια τους θέτουν στο περιθώριο της ζωής. Εδώ εντάσσονται οι Ρομά:
Οι κοινότητες των Ρομά χαρακτηρίζονται από συνθήκες φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού. Η εποχιακή εργασία, ο αναλφαβητισμός και η παιδική θνησιμότητα διαμορφώνουν συγκρουσιακές συμπεριφορές που οδηγούν σε παρεξηγήσεις. Τέτοιες είναι: 1) η παρανόηση πληροφοριών ή λεγομένων, η απόκρυψη αλήθειας για προσωπικούς λόγους και 2) η καχυποψία. Συνήθως είναι ασυνεπείς στο λόγο τους γιατί ο χρόνος είναι μια σχετική έννοια γι’ αυτούς επειδή η ζωή τους στερείται προγραμματισμού. Η παρουσία τους είναι θορυβώδης και όχι πάντα αξιοπρεπής.
Όλα αυτά δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα και κούραση σε εκείνους που συνεργάζονται μαζί τους. Αυτό συχνά οδηγεί σε μια άδικη γενίκευση, όπως: «Όλοι οι Ρομά είναι έτσι...», όμως αυτό δεν είναι αλήθεια.
Προτάσεις: Η δημιουργία μιας ενιαίας ηλεκτρονικής βάσης, στην οποία να εμφανίζονται όλα τα στοιχεία των ανθρώπων αυτών, με τη συγκατάθεσή τους φυσικά. Η χρησιμοποίηση απλών και κατανοητών οδηγιών για την τήρηση των ραντεβού τους.  Τη σειρά τους να την ορίζει η ΔΙΑΚΟΝΙΑ.Τέλος, θεωρείται αυτονόητη η κλήση της «άμεσης δράσης» (αστυνομίας) σε περίπτωση εκφοβισμού και βίαιης συμπεριφοράς.
Συμπερασματικά: Απαιτείται σταθερή και συνεπής συμπεριφορά από όλους τους εθελοντές, ώστε οι Ρομά να συμμορφώνονται  με τους όρους λειτουργίας της Διακονίας και όχι να επιβάλουν τη δική τους θέληση.

Από την παρέμβαση της κ. ΕΙΡΗΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ
1)    Εποχή κρίσης: εντονότερο οικονομικό πρόβλημα.
2)    Δύσκολη η συμπεριφορά τους, πολύ κουραστική και απαιτητική.
3)   Φταίει το κράτος για την περιθωριοποίησή τους και την επιθετικότητά τους, γιατί τους φερόμαστε ρατσιστικά, ενώ είνα Έλληνες, όπως κι εμείς. Συχνά, πίσω από τις επιθέσεις τουςκρύβεται η ανάγκη τους για άμυνα.
4)  Πρόταση να είναι ένας χώρος για όλους.

Από την ομιλία του ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ κ. ΙΓΝΑΤΙΟΥ
Ο Αββάς Αγάθων: Πήγε στην πόλη να πωλήσει το εργόχειρό του. Ένας ανάπηρος του φορτώθηκε και ζητούσε να του αγοράσει πράγματα, μέχρι που ξόδεψε όλα τα λεφτά που κέρδισε από τον κόπο του. Αποκαλύφθηκε ότι ήταν άγγελος Κυρίου που του είπε: Ευλογημένος να είσαι από το Θεό και εδώ στη γη και στον ουρανό. Και εξαφανίστηκε.

Η παραβολή του Καλού Σαμαρείτη: Προσφέρει άνευ όρων και ορίων. Ανιδιοτελής, αθόρυβα προσφέρει. Ο εθελοντής είναι ένας άνθρωπος που εσωτερικά αισθάνεται την ανάγκη να προσφέρει, δεν του επιβάλλεται. Στην Μητρόπολη Πειραιώς (εμπειρία του ως Πρωτοσύγκελου ): Όταν αποφάσισαν να κάνουν έλεγχο στους ανθρώπους που βοηθούσαν οικονομικά, ανακάλυψαν ότι ελάχιστοι απ’ αυτούς είχαν πραγματική ανάγκη.

Συμπέρασμα: 
Ο εθελοντισμός θέλει γνώση και μέθοδο. 
Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στο Αλιβέρι, λόγω αυξημένων οικονομικών προβλημάτων. 
Πρέπει να εφευρίσκουμε τρόπους επικοινωνίας με τους Ρομά, δεν αλλάζει η κουλτούρα τους εύκολα. 
Γίνεται μεγάλη προσπάθεια από τη μητρόπολη για να μείνουν τα παιδιά στα σχολεία. 
Είναι σημαντικό το ότι 20 παιδιά Ρομά φοιτούν φέτος στο γυμνάσιο. 
Δίνονται από μέρους της μητρόπολης δωρεάν μαθήματα  κιθάρας, βιολιού και αγγλικών. 
Δεν πρέπει να ισοπεδώνουμε όλους τους Ρομά. 
Υπάρχουν και διαμάντια ανάμεσά τους, όπως ο προπονητής της ομάδος Δημητριάς που έκανε πολύ σπουδαίο έργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου